
1 

 

 

                                        
      

   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale 2016 

(concluzii generale) 

 

Raport nr. 2

30 septembrie 2016 – 06 octombrie 2016
1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei. 

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

                                                 
1
 Raportul integral va fi publicat pe paginile web: www.api.md, www.media-azi.md   

http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/


2 

 

 2

 

I. DATE GENERALE 

 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală şi în campania electorală pentru alegerile 

prezidenţiale din Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 15 septembrie 2016 – 13 noiembrie 2016. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare; d) notorietate/audienţă. Astfel, sunt monitorizate 

instituţii mass-media publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba 

română şi în limba rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate: 

Audiovizual  
Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, 

ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV 

 

Portaluri online 
Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, 

Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md   

 

Presa scrisă  
Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul  

  

1.5 Obiectul monitorizării 

TV (intervalul 18.00-24.00) 
A. Buletinele informative; 

B. Emisiunile cu caracter electoral; 

C. Interviurile cu candidații; 

D. Vox Populi; 

E. Dezbaterile electorale. 

 

Portaluri online 
Întreg conţinutul editorial al site-urilor, fără publicitatea marcată corespunzător. 

 

Presa scrisă 
Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, fără publicitatea marcată 

corespunzător. 

 

1.6. Echipa 
Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei Presei 

Independente (monitorizare presă online şi presă scrisă) şi Centrul pentru Jurnalism Independent 

(monitorzare TV). 

 

1.7 Cadrul metodologic 

 

Date statistice: Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research Center 

pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru 

Libertatea de Exprimare “Articolul XIX”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/


3 

 

 3

 

folosirea indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, 

frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în ştiri, şi 2) calitativi, stabilindu-se părtinirea 

instituţiei mass-media monitorizate în reflectarea evenimentelor. Fiecare ştire sau opinie este supusă 

unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 

unui sau altui partid /unui sau altui concurent electoral. Un conţinut şi/sau un context al ştirii pozitiv 

ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul instituţiei media care difuzează 

știrea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate 

acestea, să fie echidistantă și corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există tendinţa, 

pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat, atunci se 

poate spune că e vorba despre un dezechilibru. La evaluarea contextului, este măsurată doar 

frecvenţa materialelor care îi favorizează sau defavorizează direct sau indirect pe subiecţii 

electorali. Aparitiile neutre sunt quantificate doar din perspectiva frecvenţei apariţiei în 

imagini şi a intervenţiilor personale.  

 

Studii de caz: Ținând cont de impactul major pe care îl are mass-media asupra creării opiniei 

publice şi de credibilitatea mare a acestora în rândul populaţiei, a fost făcută o analiză de conţinut a 

materialelor care au tratat cele mai importante subiecte difuzate de mass-media monitorizate. S-a 

urmărit identificarea unghiurilor de abordare şi modalităţile de prezentare a subiectelor relevante. 

Materialele au fost analizate atât din punctul de vedere al respectării principiilor unui jurnalism de 

calitate (obiectivitate, imparţialitate, pluralismul surselor de informare, separarea faptelor de 

opinie), cât şi sub aspect tehnic, din perspectiva recurgerii la procedee tehnice pentru a amplifica 

sau diminua anumite mesaje.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 

 

 4

 

II. TENDINŢE GENERALE ŞI CONCLUZII 

     30 SEPTEMBRIE – 06 OCTOMBRIE 2016 

 

2.1 Audiovizual: 

 În prima săptămână de campanie electorală, cele 12 posturi de televiziune monitorizate au 

difuzat un număr mare de materiale cu caracter electoral direct și indirect – 706, între care 

644 știri, 59 emisiuni și 3 Vox Populi. Volumul total al materialelor a fost de 216 862 sec. 

sau aproximativ 60 ore, dintre care 80 553 sec. (22,4 ore) au revent știrilor, iar 135 538 sec. 

(37,5 ore) - emisiunilor de opinie. Vox Populi nu au ocupat prea mult spațiu în buletinele 

informative – 776 sec.  

 La posturile monitorizate nu au fost înregistrate dezbateri electorale. Reflectarea s-a limitat 

la știri și emisiuni. Cel mai mare volum de știri cu caracter electoral direct și indirect a fost 

difuzat de Publika TV – 13 911 sec. (3,9 ore) și Jurnal TV – 12 053 sec. (3,3 ore), iar cel 

mai mult spațiu pentru emisiuni a alocat NTV Moldova – 28592 sec. (8 ore) și Realitatea 

TV - 27655 sec. (7,7 ore). Vox Populi au fost inserate doar de Jurnal TV.  Posturile de 

televiziune Pro TV Chișinău și TV 7 au difuzat mai puține știri și emisiuni relevante, iar N4 

a reflectat campania electorală foarte sumar, privând astfel concurenții electorali de acces la 

sursele media. 

 Subiectele reflectate de o mare parte din radiodifuzorii monitorizați au vizat domeniul politic 

și procesul electoral. Acestea au inclus rezultatele mai multor sondaje electorale, lansarea în 

campanie a unor concurenți și întâlnirile electorale ale altor concurenți, decizii ale CEC 

privind înregistrarea ultimilor candidați, rapoartele de monitorizare ale campaniei de către 

organizațiile societății civile etc. O parte din materiale au oglindit activitățile partidelor 

politice, inclusiv întâlniri cu cetățenii prin diferite localități („Caravana europeană” a 

PDM), dar și protestele organizate în perioada de raport (PSRM și PPDA). De asemenea, 

unele media au ținut în vizor și diferite acuzații lansate de unii candidați la adresa altora. 

Printre subiectele cu caracter electoral indirect s-au numărat eșuarea moțiunii de cenzură 

împotriva Guvernului Filip pentru asumarea răspunderii pentru un pachet din 7 legi și 

promulgarea pachetului de legi de către președintele Nicolae Timofti, sesizarea Curții 

Constituționale asupra acestui act, vizita președintelui Parlamentului în Statele Unite, 

reducerea prețurilor la medicamente, acordarea de ajutoare pentru persoanele în etate, 

acordarea de sprijin financiar femeilor pentru a se lansa în afaceri etc. Au fost reflectate și 

multe subiecte sociale privind campaniile desfășurate de Fundația lui Vlad Plahotniuc 

Edelweiss. 

 La documentarea materialelor, majoritatea posturilor au recurs de cele mai dese ori la 

cetățeni, aspiranți și candidați înregistrați în cursa electorală, diplomați și oficiali străini, 

reprezentanți ai Guvernului, ai Parlamentului, experţi, reprezentanți ai societății civile, 

reprezentanți ai partidelor politice.  

 În perioada de raport, s-a redus puțin dezechilibrul din punctul de vedere al raportului de 

gen, la unele posturi remarcându-se creșterea cu 8-12 puncte procentuale a ratei materialelor 

care au făcut referire sau au citat surse de sex feminin.  

 Majoritatea posturilor monitorizate nu au respectat Regulamentul privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de 

informare în masă din RM și s-au abătut de la prevederile Codului Electoral (art. 64) și ale 

Codului Audiovizualului (art. 7), potrivit cărora   campania electorală trebuie reflectată într-

un mod responsabil, echilibrat și imparțial.  



5 

 

 5

 

 Posturile private cu acoperire națională Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV l-au 

promovat masiv pe concurentul electoral Marian Lupu, atât prin frecvența aparițiilor și 

durata aparițiilor pe ecrane și citatelor directe, cât și prin contextul pozitiv al materialelor. 

Marian Lupu a fost deseori favorizat și de materialele cu caracter electoral indirect, cu 

implicarea exponenților puterii, care au apărut în majoritatea cazurilor în lumină pozitivă. În 

contrast, concurenții electorali Andrei Năstase și Dumitru Ciubașenco au fost defavorizați de 

foarte multe materiale. Aceștia au apărut deseori în imagine la aceste posturi, în principal în 

materiale cu conotație negativă, fără a avea intervenții personale.  

 Postul de televiziune cu acoperire regională Jurnal TV l-a favorizat masiv pe concurentul 

Andrei Năstase, atât prin spațiul acordat intervențiilor personale, cât și prin contextul pozitiv 

al materialelor. Marian Lupu a fost în majoritatea cazurilor defavorizat, în special prin știri 

cu caracter electoral indirect, în care membrii Partidului Democrat (PDM) și ai guvernării au 

apărut în lumină negativă. 

 NTV Moldova și Accent TV l-au favorizat preponderent pe Igor Dodon atât prin spațiul 

acordat pentru intervenții directe candidatului și membrilor Partidului Socialiștilor (PSRM), 

cât și prin contextul pozitiv al materialelor electorale directe sau indirecte. La NTV Moldova 

nu s-a remarcat defavorizarea evidentă a altor concurenți electorali, iar Accent TV l-a 

defvorizat mai mult pe Marian Lupu. 

 Radiodifuzorul public Moldova 1, posturuile private Realitatea TV,  Pro TV Chișinău, 

TV 7 au avut un comportament relativ echilibrat fără a fi constatate tendințe de favorizare 

sau defavorizare evidentă a  concurenților electorali. Toate cele 8 știri relevante de la postul 

de televiziune N4 au fost neutre.      

 

2.2 Portaluri online: 

 Cele 12 portaluri web monitorizate au publicat, în total, 514 articole care vizează direct sau 

indirect perioada/campania electorală. Majoritatea absolută a materialelor (486 de texte sau 

94,6% din total) au fost ştiri simple sau detaliate care au vizat potenţiali candidaţi, 

formaţiunile politice pe care aceştia le reprezintă, activitatea CEC etc., iar alte 25 de 

materiale (4,9% din total) au fost comentarii, editoriale sau alte articole de opinie. 

Materialele au avut format diferit, unele conţinând doar text, altele având elemente de 

multimedia, cu imagini video sau audio ataşate textului propriu-zis sau plasate pe site-uri 

fără text.   

 Cele mai multe materiale cu caracter politic şi electoral – 74, au fost publicate de Jurnal.md, 

urmat de Ziarulnational.md (63), Unimedia.info şi Agora.md (56 şi, corespunzător, 55), 

Sputnik.md – 51, Deschide.md şi Realitatea.md – câte 45, Newsmaker.md şi Noi.md – câte 

38, Moldova24.info şi Today.md (23 şi, corespunzător – 21 de materiale). Portalul regional 

Gagauzinfo.md a publicat doar 5 materiale relevante în săptămâna monitorizată.  

 Ca şi în perioada precedentă de monitorizare, majoritatea materialelor publicate s-au referit 

la comportamentul şi declaraţiile unor candidaţi sau potenţiali candidaţi, acuzaţiile lansate în 

adresa acestora de către oponenţi sau de alte persoane, replicile celor acuzaţi. 

 În total, în articolele care au vizat campania electorală cele 12 portaluri au citat 883 de surse 

sau protagonişti, 62,5% fiind politicieni, reprezentanţi ai unor partide/formaţiuni politice sau 

comunicatele partidelor. 

 Materialele au fost puternic dezechilibrate din punct de vedere al raportului de gen, marea 

majoritate a surselor citate fiind de sex masculin: 68% din total au fost bărbaţi, doar 18% 

femei, iar celelalte surse nu au fost specificate.  



6 

 

 6

 

 Cu unele excepţii, majoritatea ştirilor care au relatat despre diferite aspecte conflictuale ale 

campaniei electorale nu au respectat principiul pluralismului de surse, fiind astfel 

dezechilibrate editorial. 

 Agora.md mediatizează campania electorală nepărtinitor, iar concurenţii sunt prezentaţi, în 

general, neutru, fără intenţii de favorizare sau defavorizare editorială. Totodată, lipsa celei 

de-a doua surse în știrile care mediatizează acuzaţiile concurenţilor electorali sau situaţiile 

de conflict lasă impresia că unii candidați ar fi defavorizați. 

 Limbajul ironic utilizat în ştirile Deschide.md în raport cu candidaţii PPDA Andrei Năstase 

şi PAS Maia Sandu indică asupra tendinţei de defavorizare a acestor concurenţi. 

 Gagauzinfo.md publică puţine știri despre campania electorală naţională, textele sunt 

informative, nepărtinitoare şi relatează inclusiv despre întâlnirile candidaţilor cu alegătorii și 

promisiunile electorale ale acestora.  

 La Jurnal.md se păstrează tendința de prezentare exclusivă în context negativ a 

candidatului PDM, Marian Lupu într-un număr mare de ştiri. Este defavorizat editorial şi 

candidatul PL Mihai Ghimpu, parţial candidatul PPEM Iurie Leancă. În contrast, candidatul 

PPDA Andrei Năstase este lăudat şi prezentat doar în context pozitiv. 

 Moldova24.info continuă să-l defavorizeze pe candidatul PPDA Andrei Năstase, parţial pe 

candidata PAS Maia Sandu, şi să-l favorizeze pe candidatul PDM, Marian Lupu. În raport 

cu A. Năstase, portalul utilizează expresii ironice, jignitoare, fără a asigura dreptul de 

replică. 

 Newsmaker.md are o poltică editorială nepărtinitoare în raport cu concurenţii electorali şi 

nu favorizează sau defavorizează vreun candidat.  

 Noi.md prezintă principalii concurenţi electorali în context diferit, fără a-i favoriza sau 

defavoriza direct, însă ştirile despre acţiunile/declaraţiile unor concurenţi împotriva altora 

deseori nu sunt echilibrate prin oferirea opiniei/replicii candidatului vizat. Frecvenţa 

apariţiilor în context pozitiv este mai mare în cazul candidatului PSRM Igor Dodon. 

 Realitatea.md mediatizează campania electorală fără preferinţe editoriale, iar autorii 

materialelor sunt nepărtinitori. Totodată, selecţia ştirilor despre concurenţii electoral într-un 

anumit context indică asupra unei disproporţii în defavoarea candidatului PL Mihai Ghimpu, 

a candidatului PPDA Andrei Năstase şi a candidatului PSRM Igor Dodon. 

 Sputnik.md a păstrat tendinţa de defavorizare a candidatului PL Mihai Ghimpu, iar ştirile 

care îl vizează pe acest concurent electoral deseori conțin opiniile autorilor. În schimb, este 

prezentat în context preponderent pozitiv Ilan Șor, fapt care o favorizează şi pe candidata 

„Ravnopravie” Inna Popenco.  

 Materialele publicate de Today.md sunt axate pe defavorizarea oponenţilor actualei 

guvernări, în special a candidatului PPDA Andrei Năstase care este etichetat şi luat în 

derâdere. Este ironizată şi candidata PAS Maia Sandu de fiecare dată când o vizează. 

Candidatul PDM, Marian Lupu, dimpotrivă, este favorizat editorial. 

 Tonalitatea majorităţii ştirilor publicate de Unimedia.info este neutră, iar autorii nu sunt 

părtinitori. Totodată, portalul publică multe ştiri dintr-o singură sursă, iar declaraţiile pe care 

le fac unii concurenţi despre alţii rămân deseori fără replica celor vizaţi, creându-se astfel 

impresia de favorizare sau defavorizare editorială. 

 Ziarulnational.md publică multe știri care îi favorizează direct pe candidatul PL Mihai 

Ghimpu și pe candidatul PPDA Andrei Năstase. Totodată, candidatul PSRM Igor Dodon şi 



7 

 

 7

 

candidatul PDM Marian Lupu sunt, de obicei, prezentaţi în context negativ, astfel 

defavorizaţi.  

 

2.3 Presa scrisă: 

 Cele 4 ziare monitorizate au publicat în perioada de raport 37 de articole care au vizat direct 

sau indirect alegerile prezidenţiale, cu o suprafaţa totală de 23.432 centimetri pătraţi. Cele 

mai multe materiale relevante au fost publicate în săptămânalul Timpul (14 texte) şi în 

cotidianul/cinci apariţii pe săptămână KP v Moldove (13 texte), Panorama a publicat 6 

articole, iar Săptămîna – 4 articole.  

 Ca şi în perioada precedentă de monitorizare, cea mai mare parte din spaţiul editorial total al 

ziarelor monitorizate a fost afectată editorialelor şi altor articole de opinie – 41% din total, 

pe când ştirile au ocupat 39% din total. Ziarul cu cea mai mare disproporţie dintre volumul 

opiniilor şi al ştirilor rămâne KP v Moldove (unei ştiri îi revin 2 articole de opinie sau 

comentarii).  

 Trei dintre ziarele monitorizare (KP v Moldove, Săptămîna și Timpul) au publicat în 

perioada de raport interviuri pe suprafeţe mari (câte două pagini) cu Vladimir Plahotniuc, 

prim-vicepreşedintele PDM, nemarcate ca publicitate. Au fost publicate și alte articole de 

publicitate electorală mascată. 

 Jumătate din cele 57 de surse şi protagonişti citaţi sau vizaţi de cele 4 ziare au fost polticieni 

sau reprezentanţi ai partidelor politice, iar surse de la Comisia Electorală Centrală în general 

nu au fost citate în săptămâna monitorizată.  

 Dezechilibrul de gen în ziare este foarte mare, Astfel, aproape 86% din sursele şi 

protagoniştii ziarelor în această săptămână au fost bărbaţi şi numai 12% – femei. 

 Principiul pluralismului de surse nu a fost respectat nici în presa scrisă monitorizată, iar 

ştirile care au relatat un conflict în contextul campaniei electorale, au fost dezechilibrate. 

 KP v Moldove continuă „lupta” cu candidatul PL Mihai Ghimpu care este defavorizat 

intenționat de redacție în diferite articole de opinie, scrise într-un limbaj tendențios și 

sarcastic.  

 În ziarul Panorama se publică pagini de publicitate nemarcată în favoarea candidatului 

PSRM Igor Dodon. Publicaţia defavorizează Partidul Democrat şi pe candidatul acestuia 

Marian Lupu prin intermediul comentariilor experţilor și a unor pasaje dintr-o carte scrisă de 

fostul deputat PCRM Zurab Todua.  

 Revista Săptămîna a continuat să publice materiale cu caracter de publicitate electorală 

mascată, prin care i-a favorizat pe candidatul PDM Marian Lupu și pe candidata Silvia Radu 

care nu era înregistrată încă la CEC la momentul publicării articolului. 

 Ziarul Timpul îl defavorizează pe candidatul PSRM Igor Dodon în materiale de opinie şi 

editoriale, a fost prezentat de câteva ori în context defavorizant și candidatul PPDA Andrei 

Năstase. Candidatul PL Mihai Ghimpu, dimpotrivă, este mai curând favorizat. 


